Ensoltec header icon

Laadpalen, essentieel voor de mobiliteit van morgen

Mobiliteit verandert in sneltempo, met koolstofvrij rijden als (voorlopig) eindstation. Vanaf 2026 moeten wagens met een verbrandingsmotor immers stelselmatig op de schop, en zullen enkel nog volledig groene wagens kunnen genieten van een fiscaal gunsttarief. En die groene wagens vallen ook in het straatbeeld steeds meer op. Waar een Tesla vroeger een unicum leek, hebben zowat alle autoconstructeurs op vandaag minstens één elektrisch model in het gamma.

 

Echter, los van die prachtige nieuwe voertuigen, hinkt vooral de laadinfrastructuur behoorlijk achterop. Want naarmate het aantal elektrische voertuigen verder zal groeien – en dit zal zich voor alle duidelijkheid razendsnel manifesteren – moet ook de hoeveelheid laadpunten in evenredigheid toenemen. Een fikse uitdaging, die speelt op verschillende terreinen: in het straatbeeld, op het werk en thuis! Bij Ensoltec helpen we je graag verder!

Laadpalen, essentieel voor de mobiliteit van morgen

Mobiliteit verandert in sneltempo, met koolstofvrij rijden als (voorlopig) eindstation. Vanaf 2026 moeten wagens met een verbrandingsmotor immers stelselmatig op de schop, en zullen enkel nog volledig groene wagens kunnen genieten van een fiscaal gunsttarief. En die groene wagens vallen ook in het straatbeeld steeds meer op. Waar een Tesla vroeger een unicum leek, hebben zowat alle autoconstructeurs op vandaag minstens één elektrisch model in het gamma.

 

Echter, los van die prachtige nieuwe voertuigen, hinkt vooral de laadinfrastructuur behoorlijk achterop. Want naarmate het aantal elektrische voertuigen verder zal groeien – en dit zal zich voor alle duidelijkheid razendsnel manifesteren – moet ook de hoeveelheid laadpunten in evenredigheid toenemen. Een fikse uitdaging, die speelt op verschillende terreinen: in het straatbeeld, op het werk en thuis! Bij Ensoltec helpen we je graag verder!

Voordelen van laadpalen

Icon sectoren detail page

Groener imago

Icon sectoren detail page

Fiscaal gunsttarief

Icon sectoren detail page

Klaar voor de toekomst

Icon sectoren detail page

Halvering van de brandstofkosten

Icon sectoren detail page

Rijden aan gemiddeld 3 euro/100 km

Icon sectoren detail page

Geringe return-on-investment (< 2 jaar)

Een laadpaal voor iedereen

Wat laadpalen betreft, laden bestuurders hun elektrisch voertuig ongeveer 70% van de tijd thuis op. Ongeveer 20% laadt men op het werk op, en een geringe 10% spendeert men aan publieke laadpalen. 

Laden op het werk

Dat elektrische bedrijfswagens héél binnenkort de norm worden, is inderhaast wel geweten. Wat minder bekendheid geniet, is dat sommige nieuwe gebouwen en parkings met een omgevingsvergunning na 11 maart 2021 ook verplicht zijn om laadinfrastructuur te voorzien. Ook voor bestaande niet-residentiële gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen is deze nieuwe regelgeving van toepassing. Dat betekent dat elk bedrijf met behoorlijk wat personeel tegen uiterlijk 1 januari 2025 (minstens) 2 laadpalen moet voorzien. 

Laden op het werk

Dat elektrische bedrijfswagens héél binnenkort de norm worden, is inderhaast wel geweten. Wat minder bekendheid geniet, is dat sommige nieuwe gebouwen en parkings met een omgevingsvergunning na 11 maart 2021 ook verplicht zijn om laadinfrastructuur te voorzien. Ook voor bestaande niet-residentiële gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen is deze nieuwe regelgeving van toepassing. Dat betekent dat elk bedrijf met behoorlijk wat personeel tegen uiterlijk 1 januari 2025 (minstens) 2 laadpalen moet voorzien. 

Laden bij werknemers thuis

Op vandaag lijkt het gros van de eigenaars van een elektrische bedrijfswagen aangewezen op publieke laadpalen of eventueel laadpalen op het werk. Elk hebben ze echter ook een belangrijk nadeel. Waar bij publiek ‘tanken’ de prijs per minuut en per kilowattuur snel kan oplopen. – tot 5 keer zo hoog dan laden op het werk -, ebben de voordelen van die tweede optie stelselmatig weg voor werknemers die minder dicht bij het werk wonen.

 

Het kan dus een optie zijn om als werkgever bij die werknemers met een elektrische bedrijfswagen zelf een laadpaal te laten plaatsen. De voordelen zijn ernaar. Want naar analogie met een tankkaart voor voertuigen met een verbrandingsmotor is er op die manier geen gedoe met bonnetjes. Door de integratie van slimme monitoringsystemen kunnen alle laadgegevens meteen worden opgeroepen in een beheerplatform, om zo het stroomverbruik terug te kunnen betalen.

Laden bij werknemers thuis

Op vandaag lijkt het gros van de eigenaars van een elektrische bedrijfswagen aangewezen op publieke laadpalen of eventueel laadpalen op het werk. Elk hebben ze echter ook een belangrijk nadeel. Waar bij publiek ‘tanken’ de prijs per minuut en per kilowattuur snel kan oplopen. – tot 5 keer zo hoog dan laden op het werk -, ebben de voordelen van die tweede optie stelselmatig weg voor werknemers die minder dicht bij het werk wonen.

 

Het kan dus een optie zijn om als werkgever bij die werknemers met een elektrische bedrijfswagen zelf een laadpaal te laten plaatsen. De voordelen zijn ernaar. Want naar analogie met een tankkaart voor voertuigen met een verbrandingsmotor is er op die manier geen gedoe met bonnetjes. Door de integratie van slimme monitoringsystemen kunnen alle laadgegevens meteen worden opgeroepen in een beheerplatform, om zo het stroomverbruik terug te kunnen betalen.

Thuisladen

Thuisladen kan ofwel via een klassiek stopcontact (Mode 2-laden), ofwel via een laadpaal (Mode 3-laden). Laad je via een gewoon stopcontact (weliswaar met de speciale laadkabel en adapter), dan verzeker je je per uur van ruwweg 12 extra kilometer actieradius. Afhankelijk van het voertuig in kwestie, ben je voor een volledige oplaadbeurt zo al snel 10 uurtjes zoet. 
Opteer je echter voor de plaatsing van een laadpaal dan valt die laadtijd terug tot 4 à 6 uur. 

Thuisladen

Thuisladen kan ofwel via een klassiek stopcontact (Mode 2-laden), ofwel via een laadpaal (Mode 3-laden). Laad je via een gewoon stopcontact (weliswaar met de speciale laadkabel en adapter), dan verzeker je je per uur van ruwweg 12 extra kilometer actieradius. Afhankelijk van het voertuig in kwestie, ben je voor een volledige oplaadbeurt zo al snel 10 uurtjes zoet. 
Opteer je echter voor de plaatsing van een laadpaal dan valt die laadtijd terug tot 4 à 6 uur. 

Belastingsvoordeel voor laadpalen

Enkel bij de gratie van (voldoende) laadinfrastructuur kan de uitrol van een verregaande elektrificatie van het Belgische (bedrijfs)wagenpark worden bewerkstelligd. 

Particulieren

Gunsttarieven

Wie als particulier investeert in een laadpaal, kan om die reden momenteel van een belastingsvoordeel genieten van maximum 1500 euro (per laadpaal en per belastingsplichtige). Die belastingsvermindering voor particulieren bedraagt:

  45% voor uitgaven betaald tussen 01/09/21 en 31/12/22
  30% voor uitgaven betaald tussen 01/01/23 en 31/12/23
​​​ 15% voor uitgaven betaald tussen 01/01/24 en 31/08/24

Voorwaarden

Om hiervoor in aanmerking te komen, moet het wel gaan om een intelligent laadstation, dat enkel gebruik maakt van groene stroom. En die groene stroom kan ofwel worden geleverd door een elektriciteitsmaatschappij (via een contract voor 100% groene stroom), ofwel via een eigen zonne-installatie. 

Bedrijven

Gunsttarieven

Voor bedrijven krijgt dit fiscale voordeel de vorm van een verhoogde kostenaftrek, die geldt voor de periode van 01/09/2021 tot 31/08/24. De aftrekpercentages die worden aangehouden voor bedrijven zijn:

  200% aftrek voor investeringen verricht tussen 01/09/21 en 31/12/22

  150% aftrek voor investeringen verricht tussen 01/01/23 en 31/08/24

Voorwaarden

Een belangrijke voorwaarde om te kunnen genieten van deze verhoogde kostenaftrek, is dat de laadinfrastructuur publiek toegankelijk moet zijn voor derden, tijdens, maar ook buiten de kantooruren. De laadinfrastructuur moet bovendien worden gemeld aan de FOD Financiën zodat de beschikbare laadstations in kaart kunnen worden gebracht. 

Klaar voor de mobiliteit van morgen?

Nieuwsbrief

Met enkele klikken ben je helemaal mee! Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf als eerste op de hoogte van alle producten, innovaties en acties.

 * Ik ga akkoord dat mijn gegevens gebruikt worden zoals beschreven in de Ensoltec privacy policy

Nieuwsbrief image@2x

 * Ik ga akkoord dat mijn gegevens gebruikt worden zoals beschreven in de Ensoltec privacy policy